Anasayfa TEKNOLOJİ E-Spor’un farklı yükselişi
TEKNOLOJİ - 14 Şubat 2019

E-Spor’un farklı yükselişi

2018’de 1 milyar dolar civarında hacme ulaşan e-spor’un gelecek üç yılda 5 milyar dolarlık hacme ulaşması bekleniyor. Aynı yıl Twitter’da sporla ilgili 1 milyar tweet atılması, e-spor’un popülerliğini ve büyümesini sürdüreceğinin işareti.

Asus Wolfteam Türkiye Kupası’nın 26 Ocak’ta Grand Pera’da gerçekleşen finalinde 1907 Fenerbahçe-Galatasaray ESpor karşı karşıya geldi. Fortune Türkiye’nin baskıya girmesinin ardından gerçekleşen finalle ilgili kesin olan, rekabet ve heyecanın zirvede olması.

Geçen yıl 23 Eylül’de yine Grand Pera’da ve yine aynı iki takım arasında gerçekleşen Zula Süper Ligi finalinde Galatasaray ESpor, 1907 Fenerbahçe’yi yenerek şampiyonluğa uzanmıştı. Dünya çapında oyun donanımları arasında istisnai ürünler yaratmasıyla tanınan Asus’un adını verdiği Wolfteam turnuvasında olduğu gibi Zula Süper Liginde de e-spor ekonomisinin büyümesinin işaretlerini görmek mümkün. Türkiye’de e-spora en çok yatırım yapan oyunlardan biri olan Zula’nın adını verdiği Zula Süper Liginde toplam ödül 800 bin lira olurken bu toplam ekonomi ve sosyal etki hakkında sınırlı bir fikir veriyor.

Zula’nın en prestijli takımlarının yer aldığı Zula Süper Ligde taraftarlar takımları ile canlı yayınlarda buluşurken Zula Süper Ligin en iyileri her sezon 200 bin liralık ödül havuzundan payını alıyor. Zula, Mayıs 2019’a kadar Zula Süper Lig’de 800 bin lira; diğer ulusal ve uluslararası organizasyonlar ile toplamda 3,5 milyon lira ödül dağıtacak. Zula, her sezon tüm takımların lig usulü birbirleriyle mücadele ettiği ve bu mücadelelerin canlı yayınlarla taraflarla buluşturulduğu yeni lig sistemiyle, mevcut lig yapısını değiştirerek sektörün yeni standartlarını belirliyor. Bu yenilikçi yaklaşım, oyun ile medya ve eğlence sektörlerini birleştiriyor.

Zula Süper Lig’de en prestijli ve başarılı takımların birbirleriyle maç yaptığı sistem rekabet heyecanını yukarı çekerken yeni espor takımlarına da bir kapı açıyor. Bir alt ligde başarılı olan takımlar ile Zula Süper Ligin son sıralarına yerleşen iki takımın her sezon sonunda play-out oynamasıyla rekabet tabana yayılıyor. Mevcut lig yapısında yer alan takımlar için de alternatif bir lig yaratan Zula, bu takımlara Süper Lig’e yükselme şansı veriyor. İsteyen her beş esporcunun takım kurarak katılabildiği aylık 30 bin lira ödüllü Zula Rekabet Turnuvası ile birlikte 512 takımın kıyasıya mücadelesi sonucu belirlenen en iyi takımlar, Zula Süper Lig’e çıkmak için play-off mücadelelerinde yer alıyor. Zirvede ise, en iyi takımlar kazanacakları ödüllerin yanı sıra, 250 bin dolar ödül havuzlu Zula World Cup 2019’a katılma hakkı kazanıyor. Espor izleyicilerine açık olan Zula Süper Lig offline finalinin Grand Pera’da 2 bin taraftar ve e-sporsever tarafından canlı izlenmesi ise, medya dışındaki eğlence boyutunun gücünü ortaya koyuyor.

Bu ilgi ve etkileşimin çarpıcı bir göstergesi, Twitter’da paylaşılan spor ve e-spor temalı mesajlar. 2018’de oyunla ilgili 1 milyardan fazla tweet atılması, oyun medyasının, popüler canlı oyun yayıncılarının, liglerin, takımların, oyuncuların ve yorumcuların takipçileriyle ve birbirleriyle etkileşiminin yoğunluğunu ortaya koyuyor. Japonya en fazla oyun tweet’i atan ülke olması, oyun tutkusu ile etkileşimin paralelliğinin bir göstergesi olurken yıl boyunca heyecan, tüm dünyadaki oyun tutkunları arasında yaşanan bir etkileşim söz konusu oldu. Oyun tutkunlarını bu sosyal medya mecrasına çeken temel motifler ise, en çok beklenen oyun başlıklarını tartışmak, en sevilen e-spor takımlarını alkışlamak ve tutkulu bir topluluğa katılmak olarak belirlendi. Bu tutkunun monetizasyonu ise, bu ekonomi ile etkileşimde bulunmak şirket ve kurumları çeken önemli bir etken. 

Dijital Dönüşüm Danışmanı ve Me Consultancy Kurucusu Murat Erdör, “mevcut hacmi 1 milyar dolara yaklaşan E-spor ekonomisinin yarattığı toplam hacim gelecek üç yılda 5 milyar dolara yaklaşacak. Özellikle oyuncuların, yayıncıların, reklamcıların ve markaların ilgisini çekmeye başlayan E-spor alanına yönelik yatırımlar da artacak” şeklinde konuşuyor. Türkiye’de 4 milyon ve dünya genelinde 200 milyon oyuncusu bulunan e-spor ekonomisine ilişkin bu büyüme tahmini etkileyici.

Erdör’ün, e-spor’un geçmişi ve geleceği ile ilgili sözleri, bu çarpıcılığın süreceğini ortaya koyuyor: “Dünyada ve ülkemizde e-spor alanıyla ilgili profesyonel takımlar ve federasyonlar kurulmaya devam ediyor. Türkiye’de de kurulan E-Spor Federasyonu ile birlikte bu alanın ülkemizde de büyümesi öngörülüyor. 2016 yılında Türkiye CS: GO Milli Takımı Belgrad’da CS:GO turnuvasında dünya şampiyonluğunu kazanmıştı. Bunun yanı sıra geçtiğimiz aylarda Beşiktaş Kulübü ülke çapında bir ilke imza atarak, kadın e-spor takımı kurdu ve kadrosuna dünyanın en iyi kadın oyuncularını kattı. Ayrıca Bahçeşehir Üniversitesi’nin kurduğu e-spor takımı ise Çin’de yapılacak turnuvada ülkemizi ve Avrupa’yı temsil hakkını elde etti. Fenerbahçe, Beşiktaş, Galatasaray ve Bursaspor gibi tarihi ve köklü kulüplerimiz de elektronik spor alanına yatırımlar yaparak kendi takımlarını oluşturdular. Görünen o ki, gelecekte elektronik derbiler de izlemek mümkün olacak.”

Daha fazlasını bekleyebiliriz. Geçen kasım ayında E-spor ekosisteminin önemli destekçilerinden Riot Games ve çizgi roman şirketlerinden Marvel Entertainment, League of Legends (LoL) hikayelerini çizgi romanlara uyarlamaya yönelik bir işbirliğine imza attı. Oyunla ilgili ilk çizgi romanının, League of Legends’ın ilk şampiyonlarından birinin kökenini konu alan League of Legends Ashe: Savaş Anası olacağı açıklandı. 19 Aralık’tan itibaren dijital platformlarda aylık olarak yayınlanacak League of Legend Ashe: Savaş Anası fasikülleri, Riot Games tarafından kitap haline getirilip 2019’un Mayıs ayında basılı olarak piyasaya sürülecek.

Bu açıklamanın ardından yaşanan önemli bir gelişme, Fantastik Dörtlü’nün Marvel Future Fight oyununa katılması oldu. Netmarble destansı Süper Kahraman aksiyon-RPG oyunu Marvel Future Fight’a Fantastik Dörtlü’nün geleceğini duyurmakla kalmadı; oyuna Fantastik Dörtlü kahramanlarının yanı sıra, kahramanların ezeli baş düşmanı Doktor Doom ve Latveria Şampiyonu Victorus’u da getireceğini açıkladı. Bu altı yeni kahramanın dışında Kristal ve She-Hulk, -Marvel Future Fight’ta zaten bulunan ve Fantastik Dörtlü’nün hem dostları hem de eski takım arkadaşları- yeni Fantastik Dörtlü kostümleri alacak. Güncellemede ayrıca Ay Kız için Marvel Games ile Netmarble işbirliği ile tasarlanan yeni “Canavarlar Serbest” zırh kostümünü de yer alacak. Google Play ve Apple Store’dan indirilebilen Marvel Future Fight’ınkısa bir süre önce üçüncü yıldönümünü kutlarken dünya çapında 86 milyondan fazla oyuncusuna oyun içinde özel etkinlikler düzenlemesi de dikkat çekiciydi. Etkileşimin bu düzeyi, oyun ve e-spor ekonomisinin interaktif pazarlamanın en etkileyici mecrası olarak çok daha ileri bir noktaya ulaşmasını sağlayabilir.

İlginizi Çekebilir

T-Systems’ın gözü, dijital dönüşümde

T-Systems Türkiye Genel Müdürü Sinan Kılıçoğlu, yönetilen servislerle şirketlerin uçtan uc…